Weetjes

Kies een hoofdstuk

Feiten over de tram

Het gewicht van een tram hangt samen met zijn lengte. Zo heb je in Den Haag bijvoorbeeld de rood-beige tram, die 30 meter lang en 2,35 meter breed is. Zonder passagiers aan boord weegt hij ongeveer 37.000 kg. Met 180 passagiers aan boord kom je uit op ongeveer 48.000 kg!
Ter vergelijking: de RandstadRail, een tram die Rotterdam met Den Haag en Zoetermeer verbindt, is 36,8 meter lang en 2,65 meter breed. Leeg weegt deze ongeveer 58.000 kg, met 225 passagiers ongeveer 71.500 kg!

Remweg

Omdat trams zo zwaar zijn, is hun remweg wel drie keer langer dan die van bijvoorbeeld een auto.

Trams kunnen op twee manieren remmen: met een normale remming en met een noodremming.

Bij een normale remming is de remvertraging ongeveer 1,5 m/s2. Dat betekent dat de snelheid van de tram elke seconde met ongeveer 1,5 m/s (5,4 km/u) afneemt. Dus als een tram 10 m/s (36 km/u) rijdt en gaat remmen, is na één seconde zijn snelheid nog maar 8,5 m/s (30,6 km/u).
Weer een seconde later is de snelheid afgenomen naar 7 m/s (25,2 km/u). En zo verder.

Bij een noodremming remt de tram sneller, namelijk met ongeveer 4,5 m/s2. Ter vergelijking: een personenauto haalt een noodremvertraging van circa 7 m/s2. Die remt dus nog sneller. Bij een noodstop met 50 km/u is de remweg ongeveer 21 meter (bij een personenwagen ongeveer de helft).

Reactiesnelheid

En dan hebben we de reactiesnelheid van de bestuurder nog niet meegerekend. De remweg bij een noodremming wordt hierdoor ongeveer verdubbeld naar 40 meter. Bij een normale stop is de remweg ongeveer 63 meter.